joi, 8 mai 2014

MANASTIREA HOREZU


Pelerinaj Prislop

Manastirea Horezu sau Manastirea Hurezi este cea mai importanta ctitorie a lui Constantin Brancoveanu, a fost construita intre anii 1690 si 1693, biserica mare fiind tarnosita la data de 8 septembrie 1693.

Aflate in biblioteca manastirii, insemnarile domnitorului arata ca “intr-al doilea an al domniei noastre, pus-am temelie ai am inceput a zidi manastire”.

Asa cum apare pe pisania care se afla deasupra usii de la intrare, in biserica mare a manastirii, interesul domnitorului Constantin Brancoveanu pentru ridicarea sfantului lacas este documentat si in crezul sau: “Nu voi intra in salasul casei mele, nu voi sui pe asternutul patului de odihna, nu void a somn ochilor mei si ploapelor mele dormitare si repaus tamplelor mele, pana nu voi afla loc Domnului si salas Dumnezeului lui Iocob”.

Lucrarile de constructive si decorare ale ansamblului au fost date pentru supraveghere varului domnitorului Parvu Cantacuzino; dupa moartea acestuia in 1691, este numit in locul acestuia Cernica Stirbei.
Lucrarile au fost definitivate in toamna anului 1697, dar biserica mare a fost terminata in anul 1693.

Manastirea Horezu este cel mai mare ansamblu monastic din Romania. Aceasta a fost construita in satul care la acea vreme se numea Hurezi, pe valea raului Romanii de Jos.
Impulsionati de domnitorul Constantin Brancoveanu mesterii lucratori sunt Istrate lemnarul, Vucasin Caragea pietrarul si Manea vataful zidarilor; pictorii au fost Constantin Ioan, Andrei, Stan, Neagoe si Ichim. Lacasul este o remarcabila realizare a artei brancovenesti, care se distinge prin originalitate, maiestria liniilor si culorilor.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu